pondělí 4. srpna 2014

Pozdrav z Máchova kraje





Posledních pár dní v čarokrásné krajině plné tajuplných zákoutí. Navštívili jsme kompletně všechna, která jsme měli v plánu. Hrad Houska, postavený údajně na bráně (díře) do podsvětí, nás příjemně překvapil i svým průvodcem a kastelánem v jedné osobě. 
Ten náš zážitek z návštěvy hradu zdvojnásobil.












Bezděz jsme navštívili ještě v ten samý den, co údajně starší předchůdkyni Housku a povedlo se nám vklouznout za jeho bránu půl hodinky před jeho uzavřením. Mračna zlověstně kroužila kolem, ale bouřka, kterou jsem si na tomto místě tajně přála zažít, nakonec nepropukla. Užívala jsem si ale minimální počet návštěvníků a vychutnala si tak atmosféru svého oblíbence na maximum. Zavzpomínala jsem na Máchův Večer na Bezdězu  a na pohnutý život zde v dětství vězněného krále Václava II. Při pohledu na jeho bývalou komnatu a zároveň celu, kde se musel těžce vyrovnávat se svými fóbiemi, jsem se zas neubránila dojetí. Omlouvám se předem těm, kteří vše už dobře znají, nebo jim to nepřipadá tak zajímavé, ale tentokrát si neodpustím alespoň úryvek z básně S.Čecha (Vězeň na Bezdězi)...

Zrak jeho těkal po daleké nivě,
pak v myšlenkách se do náručí smek na prostou klec, v níž schoulen  úzkostlivě hlavinku chýlil háje zpěváček.
Má ptáče s ním zde v tuhé vazbě strádat?
O zašlém štěstí teskné dumky spřádat?
Má vězni vězeň zpívat v žalné shodě 
nevole strasti, touhu po svobodě?

Ne, nikoli! 
Útlounkým prstem hbitě klec otvírá a hledí dumavě, jak ptáče rozpíná ve slunném třpytě křidélka volná, letíc k doubravě:
Pak s okem jasným, zvonivými slovy
klec prázdnou vrací strážci Hermanovi:
Syn Otakarův dar ti vrací s díkem:
On můž být vězněm - nikdy žalářníkem!
















Letos slaví tento velikán 750 let! Tak pokud budete v jeho okolí, neváhejte s návštěvou! Já se těším opět za rok ;).


Jako další byla Ústecká pýcha - hrad Střekov a včera jsme zdolali trochu náročnější Ronov. Po sedmi letech...tentokrát nás bylo o dva navíc :). Vše jsme zvládli i pečlivě zapsat pro další návštěvníky. I toto místo sálá tajemným nábojem a vážou se k němu různé legendy. A jako všechny ostatní před tím vyjmenované, je na svých poutích navštívil K.H.Mácha  :). Zítra se přesouváme na chaloupku nad Kyjovským údolím, ale cestou se- doufám - ještě zastavíme konečně na Jestřebí...Obdivuju jeho zříceninu od mala a těším se, že to konečně vyjde.
















Tentokrát si ale neodvážím"jen" zážitky, ale také jeden ústecký úlovek .
Každý výletník si přece na konci cesty potřebuje odhodit slamák, vyzout boty a mít si na co sednout :).






Šťastnou cestu - ať už kamkoli, s kýmkoli, nebo k čemukoli, krásné letní - i když bouřlivé - dny
a moc děkuji za úžasné komentáře k našemu domovu!

Martina






11 komentářů:

  1. Letos jsem objevovala krásy jižních Čech a také jsem byla naprosto nadšená ;-) Mimochodem, ta poslední fotka je geniální! ;-) bára.kára blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Báro no to se nedivím! Jižní Čechy mě taky berou za srdce!! Díky za návštěvu a krásný zbytek letních dní :), Martina

      Vymazat
  2. krásné povídání o cestování ......právě čtu v Marianne bydlní o tvém bydlní a tvoření - super článek....Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, tak to jsi se k článku dostala dost brzy:-o, úplně jsem koukala :) . Já byla v končinách, kde Marianne nešlo skoro sehnat ani po vydání nového čísla, ale užívala jsem klídku...nejraději bych si tam náš domek občas celý odstěhovala :). M.

      Vymazat
  3. Marti, moc gratuluju k Thonetce! Mně se podařilo urvat celou černou s vyplétaným sedákem, jsem nadšená jak malé dítě, tak věřím, že i tvé nadšení nezná mezí. Už se moc těším na fotečky, jak ji začleníš do interieru, ta naše bude v chodbě na odkládání kabelek a podobných nezbytností. Ach, jak já se na ni těším... Krásný zbytek prázdnin před velikou změnou od prvního září. :) Pavla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavli, moc zdravím ! ;) Thonetka má spoustu "vrásek" a bolístek, ale ráda bych jí dala také nový kabátek - a myslela jsem na černý, jak jinak ;). Snad jí dám brzy do kupy, ale její služba u nás bude také odkládací, už si zaslouží odpočinek :). Tak se moc těším na nějaké fotky z Tvé vylepšené předsíně, doufám, že brzy dodáš ;). Díky a krásný zbytek prázdnin, už se nám to blíží - Amálka si zaškrtává dny v kalendáři, nedočkavka :D. Martina

      Vymazat
  4. ...krásné fotky i psaní .... ta první fotka - ta mě bere....
    Jarka

    OdpovědětVymazat
  5. oh fotky sú prekrásne za tvoje typy na výlet ti ďakujem, určite tých výletov aj po českých hradoch bude s našimi deťmi ešte veľa ... a tá posledná fotka je dokonalá a viem ,ako si po tejto stoličke túžila , tak sa teším s tebou :DD E.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eriko, výlety po hradech, to je naše. Určitě jich bude čím dál víc, holky už toho ušlapou celkem dost :). Ze židle mám velkou radost, ráda bych ji zrenovovala, ale zatím si té "patiny" užívám ;). Krásný zbytek letních dnů! Martina

      Vymazat
  6. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat